כאבים בכף הרגל – למה זה קורה? ואיך מדרסים יכולים לעזור?

שתפו את הפוסט הזה:

כפות הרגליים שלנו נושאות את משקל גופנו מילדות בעמידה, הליכה, ריצה ופעילות גופנית. התפקיד המשמעותי שלהן יוצר מצב בו הן יכולות להיפגע או שעלולות להתפתח תופעות כמו דלקת, שינויים מבניים וכאבים בכף הרגל, המופיעים בדרגות חומרה שונות. מצבים אלו יכולים להיות חד פעמיים או להימשך זמן רב, ולהשפיע על התפקוד ואורך החיים. אחד הפתרונות האפקטיביים, הנכללים במסגרת הטיפולים השמרניים ויכולים לעשות פלאים, הם מדרסים בהתאמה אישית.
חשוב להכיר את הכאבים השכיחים בכף הרגל, כדי לזהות בזמן ולתת מענה נכון:

 

1. דורבן – פלנטר פסאיטיס (Plantar Fasciitis)

 דלקת המתפתחת בחלק התחתון של כף הרגל, הגורמת לכאבי רגליים חדים באזור העקב עם הקימה בבוקר, כאב עמום לאורך כל היום, נפיחות ורגישות.

הגורמים לכאבי דורבן יכולים להיות לקות במבנה כף הרגל, שימוש בנעליים שאינן מתאימות, עליה בגיל ועודף משקל.

הטיפול בכאבי דורבן כולל פיזיותרפיה, מתיחות, סד לילה ושימוש במדרסים, שיכולים לשפר באופן משמעותי את המצב, לספק תמיכה רחבה לכף הרגל ואף למנוע את המתיחה של הרצועה הפלנטרית, המחוברת בין עצם העקב לבהונות, ומאפשרת שמירה על צורה נכונה של קשת כף הרגל ובלימת זעזועים בזמן הליכה או קפיצה. במידה וטיפולים אלו אינם עוזרים, מומלץ לשקול טיפול כירורגי, במסגרת ייעוץ רפואי.

2. הלוקס ולגוס (hallux valgus)

עיוות נראה לעין שבא לידי ביטוי בעצם בוהן בולטת, ומקורו במפרק שמחבר בין כף הרגל לבוהן. הלוקס ולגוס הוא העיוות הנפוץ ביותר בכף הרגל המלווה לעיתים קרובות במוגבלות תפקודית משמעותית, כולל השפעה על ההליכה ובכאבים בכף הרגל.

הגורמים לכך הם בדרך כלל תורשתיים, שימוש בנעל שאינה מתאימה לרגל, מחלות ועוד.

אפשר לתת מענה של נעל רחבה בחלקה הקידמי  ושימוש במדרסים בהתאמה אישית שיורידו לחץ מהמפרק.
במידה ומדובר על פגם אסתטי או כאב בלתי נסבל המשפיע על התפקוד ועל אורח החיים, ניתן לטפל על ידי התערבות כירורגית וטיפול באמצעות ניתוח.

3. מטטרסלגיה (Metatarsalgia)

 כאבים בכף הרגל ודלקת בחלק הקדמי של כרית כף הרגל, בעצמות המטטרסוס, וזהו גם מקור השם של התופעה הלא נעימה. הכאבים יכולים להיות חדים, עמומים ולעיתים מלווים בתחושת צריבה, עקצוץ או קהות. בדרך כלל הכאבים מתגברים בזמן הליכה או ריצה. ברוב המקרים הכאב מתפתח על פני תקופה של מספר חודשים, ולא מופיע באופן פתאומי.

אחד הגורמים למטטרסלגיה הוא לחץ מאסיבי על נקודה אחת בכף הרגל, שנגרם כתוצאה מצמחיה של ראשי המפרקים (ראשי הבהונות) בעקבות מבנה כף רגל לקוי. ברוב המקרים מדובר במבנה כף רגל עם קשת גבוהה או העלמות שכבת השומן המגנה על ראשי המפרקים. גורמים נוספים המשפיעים על חלוקת הלחץ על כפות הרגליים הם נעילת נעלי עקב או נעלים צרות.

הטיפול יכול לכלול שימוש בנעליים מתאימות, והתאמה אישית של מדרסים עם כרית לפיזור לחץ באזור המטטרסל, שיכולים להקל על ההליכה. .

4. פרונציה  (Hyperpronatio)/ סופינציה (Hypersupination)

 פרונציה, מצב בו כף הרגל פונה פנימה ועלול לייצר לחץ בברכיים, בגב התחתון ובמיוחד בכף הרגל. סופינציה, מצב בו כף הרגל פונה החוצה. גם כאן יופעל לחץ רב על הסחוסים בברכיים ואולי אף בגב התחתון.

פרונציה/סופינציה לפעמים יופיעו במצב דינמי -הליכה או ריצה, אך לרוב יופיעו גם במצב סטטי – עמידה. טיפ חשוב מאיתנו – תהיו מודעים למנח כפות הרגליים כשאתם ממתינים בתור או בזמן עמידה ממושכת.

אחד הסימנים לפרונציה או סופינציה הוא שחיקה לא סימטרית של סוליות הנעליים. בפועל, במקרה של פרונציה, החלק הפנימי של הסוליה מראה שחיקה גדולה יותר. אם מדובר בסופינציה, החלק החיצוני הוא השחוק יותר.

למעשה, לספורטאים עם פרונציה או סופינציה שאינה מטופלת, קיים סיכון גדול יותר לסבול מפציעה בברך. מדרסים בהתאמה אישית, יכולים לתקן מצב זה. איך? יציבת הגוף מושפעת ממנח כפות הרגלים. כאשר המנח לא תקין מופעל לחץ רב על אזור מסוים בסחוסים וגורם לשחיקה שלהם, ובהמשך גם לכאבים חזקים. תיקון מנח כף הרגל באמצעות מדרסים והבאת כפות הרגלים למנח ניטרלי, משפיעים ומתקנים את יציבת הגוף כולו.

5. דלקת בגיד אכילס

גיד אכילס הוא הגיד הגדול ביותר בגוף, המחבר את שריר השוקיים לעצם העקב ומשמש בעיקר להליכה, ריצה, קפיצה ועמידה על קצות האצבעות. התופעה שכיחה בעיקר אצל ספורטאים, אבל גם מי שעוסק בספורט חובבני, יכול לסבול מדלקת בגיד אכילס. הסימפטומים כוללים כאב ונוקשות לאורך גיד אכילס בבוקר, כאב לאורך הגיד או בחלק האחורי של העקב שמחמיר עם הפעילות, כאבי רגליים עזים יום לאחר האימון, עיבוי הגיד ונפיחות בכף הרגל שמחמירה לאורך כל היום.

דלקת בגיד אכילס נובעת בדרך כלל מלחצים חוזרים על הגיד, שיכולים להופיע אצל אנשים בעלי גיד אכילס קצר, או לחלופין מתיחה תמידית של הגיד בעקבות מנח רגל לא תקין. סיבה נוספת להתפתחות של דלקת גיד אכילס יכולה להיות עליה פתאומית בכמות או בעוצמת הפעילות הגופנית, עליה במשקל או התפתחות של דורבן במקום בו הגיד מתחבר לעצם העקב.

ניתן לטפל בדלקת באמצעות טיפולים שמרניים הכוללים: שימוש במדרסים לתיקון מנח כף הרגל והגבהה בעקבים, העוזרים למנוחת הגיד ולהחלמתו; הפסקת הפעילות המחמירה את הכאב; הנחת קרח על האזור הכואב; פיזיותרפיה או שימוש בתרופות נוגדות דלקת, באישור רופא/ה בלבד. גם שימוש בנעליים רכות יותר בחלק האחורי של העקב, יכול להפחית גירוי בגיד.

טיפולים נוספים שיכולים לתת מענה הם: טיפול בגלי הלם חוץ גופיים (ESWT) או טיפולים פולשניים, ואף ניתוח.

6. אולפוס – קשת גבוהה – (Pes Cavos)

מצב בו הקשת האורכית של כף הרגל גבוהה מאוד ביחס לקרקע, דבר שיכול לגרום לכאבים וחוסר יציבות. אולפוס יכול להתפתח בכל גיל, ולהופיע ברגל אחת או שתיים. תופעה של קשת גבוהה בכף הרגל, יכולה להיגרם על ידי מבנה לא תקין גנטית, הפרעה נוירולוגית או מצב רפואי אחר.

בנוסף למראה קשת כף הרגל הגבוהה, יכולים להופיע כאבי רגליים בזמן עמידה או הליכה. מכיוון שחלוקת העומסים המופעלים על כפות הרגליים לא מאוזנת, נוצר לחץ מאסיבי על העקב וכריות כף הרגל. במקרים רבים בהם קשת כף רגל גבוהה, קיימת חוסר יציבות עקב נטיית העקב פנימה Varus)), דבר שעלול להוביל לנקע בקרסול.

הטיפול השמרני והיעיל כולל שימוש במדרסים בהתאמה אישית ולפי מידה, המספקים תמיכה נכונה לכף הרגל ומניעת נטיית הרגל החוצה לסופינציה.

7. פלטפוס (Flat Foot)

כף רגל שטוחה היא תופעה שכיחה בה חלק גדול משטח כף הרגל קרוב לקרקע, בעקבות קשת אורכית נמוכה מדי או חוסר בקשת מוחלט. פלטפוס ברגל יכול לפעמים לגרום לכאבים באזור, כמו גם לבעיות בקרסוליים ובברכיים ויחד עם זאת, רוב האנשים לא סובלים מסימנים או מסימפטומים בגיל צעיר.

הגורמים לכך כוללים מצב בו הקשת לא התפתחה בילדות (גנטית), כתוצאה מפציעה או מתהליך הזדקנות טבעי. התופעה עלולה להחמיר במקרים של השׁמנה, פגיעה בכף הרגל או חוסר טיפול לאורך זמן.

הטיפול  בפלטפוס הוא שימוש במדרסים בהתאמה אישית, התומכים בקשת או ניתוח במצבים קשים מאוד.

אלו רק חלק מהפתולוגיות ומהתופעות שיכולות לגרום לכאבים בכף הרגל. לשמירה על הבריאות ואיכות החיים חשוב להבין את מקור הכאב ולטפל באופן מיידי. רצוי להתחיל עם התאמת מדרסים גם במסגרת תהליך מניעה.

להתאמת מדרסים כדרך חיים ובמיוחד אם אתם סובלים מכאבים, לחצו>>

היית רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך ?

גלו עוד כתבות

exit-button

השאירו פרטים עכשיו ומומחה מדרסים יחזור אליכם עם כל הפרטים