מדרסים לילדים – כן או לא?

שתפו את הפוסט הזה:

הליכה ראשונה בקרב פעוטות נעה סביב הגילים  8-18 חודשים. רק בסביבות גיל 5, וככל שהעצמות מתפתחות והרגליים מתחזקות, מתעצבת קשת כף הרגל וצורת ההליכה. במהלך תקופה זו ניתן לזהות כי ישנם ילדים אשר עלולים לסבול מבעיות וכאבי רגליים כבר בגיל צעיר, דבר שדורש התייחסות מוקדם ככל האפשר, כאשר הילד גדל ומתפתח, עצמותיו עדיין רכות וגופו מתעצב. שימוש במדרסים לילדים במסגרת טיפול לתיקון ושיפור הליקויים או כפעולת מנע חשובים מאין כמותם, במטרה למנוע נזקים.

הדעות לגבי צורך במדרסים עבור ילדים חלוקות ולכן חשוב להכיר את הנושא, את יתרונות המדרסים וכיצד הם יכולים לתת מענה נכון בזמן הנכון ולמנוע בעיות עתידיות.

מדרסים לילדים – מה זה אומר?

מדרסים לילדים מהווים פתרון לתופעות ובעיות אורטופדיות שעלולות להופיע מינקות. תופעות אלו בדרך כלל גנטיות ועוברות בתורשה. מטרת המדרסים היא ליצור בסיס קשיח ש”נועל” את העקב ומונע ממנו לזוז. בדרך כלל צורתו של מדרס המיועד לילדים יהיה באורך לא מלא, ¾ מהרגיל והמוכר, כדי לאפשר לקדמת כף הרגל לבצע את התנועה במלואה ולשפר את מנח הקשת תוך כדי הליכה.

 

אילו בעיות בכף הרגל עלולות להופיע במהלך הילדות?

בין אם גלויות או שמסתתרות מתחת לשכבות השומן של כף הרגל הקטנטנה, כפי שנסביר בהמשך, יש לא מעט בעיות ברגליים שיכולות להתפתח במהלך הילדות או להשפיע על גילים מאוחרים יותר:

  • פלטפוס או בהגה המקצועית Flat Feet) ;Pes Planus) – מצב בו כף רגל שטוחה ומקבילה לקרקע. פלטפוס יכול להיווצר בעקבות גמישות יתר כשאחוז מאוד נמוך מהמקרים (1%-2%) יהיה פלטפוס הנקרא בהגה המקצועית Rigid Flat Feet ומבטא מצב בו כף הרגל שטוחה וקשיחה.
  • Sever’s Disease – כאב שאינו מוגדר. משויך פעמים רבות לכאבי גדילה.
  • In-Toeing \ Out-Toeing – כף הרגל הנוטה פנימה או החוצה.

 

איך מזהים כאבים ובעיות ברגליים אצל ילדים?

 

  • התכווצויות ברגליים במהלך הלילה.
  • ילדים שנוטים ליפול.
  • כף רגל הפונה כלפי פנים או כלפי חוץ.
  • קריסה פנימה של הקרסול וקשת כף הרגל.
  • עייפות יתר
  • ילדים המתקשים לקיים פעילויות שגרתיות גם עם חברים, כתוצאה מהכאב ומהעייפות.
  • איבוד עניין במשחק עם חברים או בפעילות שהילד נהג לעשות ושהסבו לו הנאה.

 

איך מזהים הליכה לא נכונה?

הרטיבו את כף הרגל של ילדכם ובקשו ממנו לדרוך על דף נייר מדפסת סטנדרטי שיש לכם בבית. כעת, בחנו את משטח הדריכה. אם אתם מזהים שהדריכה נראית כמו משטח ישר – ככל הנראה, המצב דורש טיפול.

הסתכלו על הנעליים בהן משתמש הילד ובדקו האם נוצר עיוות בצורה המקורית של הנעל. הדבר יוכל לתת לכם אינדיקציה ראשונית שהנעליים הושפעו ממנח כף רגל, שככל הנראה לא תקין.

 

מדרסים לילדים

 

מדוע זה כל כך קשה לאבחן בעיות אורטופדיות אצל תינוקות, פעוטות וילדים?

תינוק נולד עם שכבת שומן עבה העוטפת את כף רגלו, דבר שעלול להקשות על זיהוי ראשוני של צורת הרגל ומתן מענה נכון. גם אצל פעוטות, אבחון צורת הרגל, האם היא שטוחה מדי או שהקרסוליים נוטים פנימה מאתגרת לא פחות.

אנשי מקצוע מומחים ומיומנים, מאבחנים את כף הרגל בדרכים אחרות, במיוחד כשהילד גדל. דוגמה לכך היא היכולת לזהות עמדת קרסול, שיכולה להעיד על צורה ומבנה הקשת והרגל, מתחת לשכבות השומן.

 

כיצד מדרסים יכולים למנוע בעיות עתידיות?

מדרסים לילדים קטנים, כבר מהגיל בו הם עושים את צעדיהם הראשונים, מאפשרים עיצוב כף הרגל בזכות העובדה שהעצמות עדיין רכות. בגיל צעיר, קל יותר לתקן הליכה לא נכונה, לעזור בבניית הקשת האורכית, לסייע למצבים כמו פלטפוס, ולעצב את הרגל בתנוחה האופטימלית. יש מקרים בהם קשת אחת בכף הרגל נבנית והשנייה לא, תופעה שעלולה לגרום להפרש גבהים בין הרגליים ובעקבות זאת לשינוי זווית באגן, יציבה לקויה ובעיות שחיקת סחוסים בעתיד.

הדעה לגבי השימוש במדרסים אינה גורפת. לעיתים, כמו בכל דבר, ממליצים רופאים להמתין עד אשר תופעות מסוימות נפתרות לבד עם הגדילה. מאידך, רופאים רבים אחרים ממליצים לטפל באמצעות מדרסים ותרגילים לחיזוק השרירים. זאת כדי למנוע בעיות עתידיות ולטפל עוד במקום מאשר לגלות את הנזקים מאוחר יותר, ובשלב בו קשה יותר לטפל, אם בכלל.

טיפול באמצעות מדרסים הוא פעולה לא פולשנית, המאפשרת לכפות הרגליים להגיע למנח הליכה טבעי ואופטימלי מבלי לעשות שימוש בפעולות כירורגיות או לחלופין בטיפול תרופתי.

 

למה חשוב לשים לב כשבוחרים מדרסים לילדים?

הרגליים של הילדים נמצאות בגדילה מתמדת, ולכן חשוב לבחור במדרסים בהתאמה אישית שיכולים לתת מענה לצורך זה, ושיספקו את הפתרונות הבאים:

  • בחירת מדרסים עשויים מחומרים קשיחים, שיוכלו לקבע את עקב כף הרגל בתנוחה הנכונה.
  • מתן תמיכה נכונה לכף הרגל, במטרה לעזור לה להישאר מאוזנת ולאפשר לקרסול להתיישר.
  • מעקב מקצועי – הטיפול באמצעות מדרסים לילדים, כולל גם ביקורות לבדיקת הלחץ שמפעיל המדרס במרכז הרגל.
  • מענה יעיל במידה ומופיעה חוסר נוחות או קשיי הסתגלות.
  • ייצור המדרסים על ידי מכון שמורשה בעל תקנים לפחות של משרד הבריאות הישראלי.

 

אילו סוגי מדרסים לילדים קיימים?

ישנם שני סוגי מדרסים לילדים:

  • מדרסים רכים לבלימת זעזועים.
  • מדרסים קשיחים המאפשרים תיקון של מנח כף הרגל והיציבה.

 

ואם הילד מסרב להשתמש במדרסים?

חשוב לנסות להפוך את התאמת המדרסים והשימוש בהם, לחוויה עבור הילד. ישנן מספר דרכים לעשות זאת.

ראשית, בחרו מדרס מעוצב. כזה שיכול למצוא חן בעיניי הילד או הילדה ולהפחית את רמת ההתנגדות.

כאשר מדובר בילדים קטנים או כאלו המסרבים לשתף פעולה בשלב טביעת המידה בתבנית הספוג, אפשר לבקש תבנית נוספת. כך יכול הילד להשתעשע עם תבנית דומה, ללמוד להכיר את התהליך ולאחר שיקבל ביטחון, אפשר יהיה לקחת את טביעת כף רגלו על גבי משטח הספוג בערכת ההטבעה.

 

חשוב לא לדחות את מה שאפשר לעשות היום, במיוחד כשמדובר בילדים שעלולים לסבול מתופעות בעתיד כשהן ברות טיפול. זכרו, מדרסים לילדים יכולים “לנעול” את העמדה של העקב ולשמור את מנח הקשת בצורה ניטרלית ומאוזנת ובכך לאפשר לילד להגיע למנח הטבעי והאופטימלי.

כיום ניתן לבחור מדרסים גם בחנות אורטופדיה אונליין, תהליך הכולל מדרסים בהתאמה אישית, מעקב טיפול והחלפה או החזרה, במידת הצורך.

 

 

 

היית רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך ?

גלו עוד כתבות

exit-button

השאירו פרטים עכשיו ומומחה מדרסים יחזור אליכם עם כל הפרטים