הכירו את כפות הרגליים שלכם: 16 סוגי כאב נפוצים, ועל מה מעיד כל אחד

שתפו את הפוסט הזה:

תוצאות מחקרים מעידות כי 77% מהמבוגרים מתמודדים עם כאבי רגליים, ולמרות שכאבים בכף הרגל שכיחים, הם משפיעים על שגרת היום והתפקוד, ומחייבים טיפול מתאים. כאבים מסוג זה מתייחסים לחלק אחד או יותר של כף הרגל, כדוגמת: אצבעות, עקבים, קשתות ועוד. עוצמת הכאב יכולה לנוע מדרגה קלה ועד חמורה, ולהימשך זמן קצר או ארוך. לפניכם 16 סוגי כאב נפוצים בכף הרגל, הגורמים לכל אחד, והתסמינים.

 

  1. ציפורן חודרנית – Ingrown nail

ציפורן חודרנית היא בעיה שכיחה בה הציפורן צומחת לתוך הבוהן, דבר שלעיתים קורה גם באצבע. סימנים נוספים שיכולים להתלוות לתופעה ולהעיד על התפתחות של זיהום הם מוגלה, רעידות וחום. הגורמים לציפורן חודרנית יכולים להיות: גזירה לא נכונה של ציפורני הרגליים,  שימוש בנעל קטנה ולוחצת, גרבים צמודות וטראומה כתוצאה מפגיעה בכף הרגל שיוצרת פגיעה בציפורן. לפעמים עלולה להופיע, כמו במקרים של ציפורן חודרנית או פלטפוס קשה כמו גם פעילות ספורטיבית כדוגמת כדורגל, ריקוד, קיקבוקס או כל דבר שמפעיל לחץ על כף הרגל בכלל ועל הבוהן בפרט. זאת בנוסף ליציבה לקויה ונטייה גנטית. ניתן לטפל בציפורן חודרנית בכמה דרכים: הרמת קצה הציפורן והנחת סד שמפריד אותה מה עור, במטרה לאפשר לה לצמוח מעל קצה העור; הסרה חלקית של הציפורן. במידה והבעיה חוזרת שוב ושוב ייתכן שתוסר גם מיטת הציפורן, פעולה שיכולה למנוע מהחלק הבעייתי לצמוח בחזרה. ההליך נעשה באמצעות חומרים כימיים, לייזר או בשיטות אחרות. במקרים מסוימים בהם יש חשש לזיהום, ייתכן ותתבקשו ליטול אנטיביוטיקה בנוסף לאחת הדרכים המתוארות, בהתאם להוראת רופא.

 

 

  1. דורבן בעקב – Plantar fasciitis

מקור נוסף לכאבים בכף הרגל הוא דורבן, המופיע כתוצאה מקרעים מיקרוסקופים ברצועה שגורמים לדלקת, העלולה ליצור בלט של זיז עצם בעקב. בפועל יורגשו כאבים בזמן הדריכה על כף הרגל. כאבי דורבן מופיעים בדרך כלל אצל אנשים עם כף רגל שטוחה או קשת גבוהה. מצב של דורבן שכיח אצל רוב האנשים ויחד עם זאת, לא כולם בהכרח ירגישו את הכאב. לכתבה המלאה בנושא ‘דורבן בעקב’ לחצו כאן>>.

בנוסף למנוחה לרגליים, הפחתת הפעילות הגופנית ושימוש בנעליים נוחות או בתרופות מסוימות, מדרסים יכולים לעזור בצורה משמעותית במקרה של כאבי דורבן. מדרסים בהתאמה אישית, יכולים לתמוך בקשת האורכית המדיאלית (הפנימית) שלאורכה נמצאת הרצועה הפלנטארית. בצורה כזו ניתן לאפשר מנוחה לרצועה הפלנטרית והחלמתה. כך גם לגבי הפחתת הלחץ על עקב כף הרגל, וויסותו לאזורים אחרים.

 

 

 

  1. אצבע פטיש – Hammer toe-ball-pain

מדובר על עיוות של אחת או יותר מבהונות הרגליים, לרוב באצבע השנייה והשלישית. המצב המכונה גם אצבע פטיש, משום שהמפרק האמצעי כפוף, מצב שיוצר מראה דמוי פטיש. זה נגרם בדרך כלל כתוצאה משימוש בנעליים לא מתאימות שיוצרות לחץ על כף הרגל, או משימוש רב בנעלי עקב. לעיתים ‘אצבע פטיש’ היא תוצר של גנטיקה, קשת גבוהה מדי או מבנה לקוי של כף הרגל הקדמית. דלקת מפרקים או סכרת מגבירים את הסיכוי לאצבע פטיש, וזאת בעקבות היחלשות שרירים קטנים שגורמים לגידים בבהונות להתקצר. אנשים עם אצבע פטיש לרוב יסבלו משפשופים ויבלות. בנוסף לכאבים, לעיתים נוצרת גם בליטה של העצם בבוהן.

אחת הדרכים לטפל באצבע פטיש (במידה והיא עדיין גמישה) היא באמצעות סד אשר שומר על האצבע ישרה, ככל האפשר. הטיפול לעיתים מלווה בביצוע תרגילים, שמטרתם לשמור על גמישות הבוהן. ההתמודדות עם הכאבים כוללת הנחת שקית קרח כמה פעמים ביום ושימוש בתרופות ייעודיות ועם מרשם רופא/ה.

התאמת מדרסים אורטופדיים, יכולה להפחית מהלחץ והעומס שעל האצבע. במקרים מסוימים בהם הבוהן קשיחה לחלוטין, ייתכן שיהיה צורך בניתוח ליישור מפרק הבוהן.

 

  1. כאבי ברכיים – knee joint pain

מפרק הברך נתון לעומסים פיזיים משמעותיים – עד פי 6 ממשקל הגוף. כאבי ברכיים ברוב המקרים יגרמו עקב מנח לא תקין של כפות הרגליים, וכתוצאה מכך לשחיקת סחוסים, אך יכולים לקרות גם כתוצאה מפציעה פתאומית, מפעילות מאומצת כדוגמת מתיחות, ריצה או קפיצה, דלקת בגיד או ממצב רפואי כגון דלקת פרקים. התסמינים של פגיעה בברך יכולים לכלול כאב, נפיחות, נוקשות, אדמומיות והופעת חבורות.

הטיפול הטוב ביותר בכאבי ברכיים תלוי במקור הכאב. לעתים קרובות, שילוב של מנוחה, קרח, והגבהה של הברך הפגועה, יכולים לעזור להקל על תסמינים מסוימים, כמו גם תרופות נגד כאבים.

שימוש במדרסים המספקים בלימת זעזועים, ריפוד ותמיכה לכפות הרגליים, יכולים להקל על הכאב באופן משמעותי ולאפשר תנועה נוחה וטובה יותר.

 

 

  1. פטרת כף הרגל – Toenail fungus

זיהום עור פטרייתי שמתחיל בדרך כלל בין אצבעות הרגליים. זה מתרחש כאשר כפות הרגליים מזיעות או נמצאות זמן ממושך בתוך נעליים סגורות ולחות. התסמינים כוללים התפתחות פריחה והופעת שלפוחיות, גרד, אדמומיות, ועור יבש. התופעה עלולה להתפשט בעת הרחצה במקלחות משותפות או כתוצאה משימוש בבגדים ומגבות מזוהמות.

כדי להימנע או לטפל בפטרת כף הרגל, חשוב לשמור על כפות הרגליים נקיות ולייבש אותן היטב, במיוחד באזורים שבין אצבעות הרגליים. מומלץ גם להשתמש במגבת נפרדת לכפות הרגליים, להחליף גרביים באופן תדיר ולאפשר לנעליים להתאוורר לאחר השימוש. זכרו גם כי מקומות לחים וחמים הם האויב של כף הרגל, ולכן הפחיתו את השהות במקלחות ציבוריות, בריכות והימנעו משימוש במגבות משומשות. ישנן תרופות, משחות, קרמים ונוזלים ייעודיים, עם וללא מרשם, שיכולים להעלים את הפטרת בזמן קצר או ארוך, בהתאם למצבכם.

 

 

  1. פטרת האופיינית לספורטאים – Athlets foot

זיהום פטרייתי מדבק המשפיע על העור בכפות הרגליים, ויכול להתפשט גם לציפורני הרגליים ולידיים. מקור שמה של התופעה הוא בעובדה שהיא שכיחה אצל ספורטאים. זה קורה כתוצאה מהדבקה באמצעות מגע ישיר עם אדם נגוע, או על ידי שהות בחללים מזוהמים. הפטרייה משגשגת בסביבה חמה ולחה, ואופיינית למקלחות (בעיקר משותפות), חדרי הלבשה ובריכות שחייה, או כאשר חולקים גרביים, נעליים או מגבות עם אדם אחר, עושים שימוש בנעליים צמודות וסגורות, כאשר הרגליים לחות ומזיעות או כתוצאה מפגיעה קלה בעור או בציפורן בכף הרגל. התסמינים כוללים גרד, צריבה בין בהונות הרגליים או בכפות הרגליים, הופעת שלפוחיות, עור סדוק, יבש ומתקלף וציפורניים דהויות, עבות ומתפוררות.

לעתים קרובות ניתן לטפל בזיהום באמצעות תרופות אנטי-פטרייתיות ללא מרשם (OTC). אם זה לא עוזר ייתכן שהרופא/ה שלכם ימליצו על תרופות מרשם או על טיפוליים ביתיים, כדוגמת השריית כפות הרגליים בחומץ מדולל, בתמיסת שמן עץ התה או במי מלח.

 

 

  1. ססאמואידיטיס – Sesamoiditis

דלקת של עצמות הססמואיד והגידים בכף הרגל, הנגרמת בדרך כלל מפעילות מאומצת באזור קידמת כף הרגל, במיוחד אצל ספורטאים, רצים ורקדנים.  Sesamoiditis מתפתחת בהדרגה, ומתחילה עם כאב עמום מתחת למפרק הבוהן הגדולה שממשיך עד ליצירת קושי בהליכה. תסמינים נוספים כוללים: קושי לכופף את הבוהן הגדולה, נפיחות ואודם.

חשוב מאוד לנוח לאחר ביצוע פעילות גופנית שמפעילה לחץ באזור הדלקת. יש להקפיד על שימוש בנעליים נוחות בלבד, ועל שימוש במדרסים אורטופדיים בהתאמה אישית, המאפשרים פיזור עומסים ומקלים על הלחץ באזור כרית כף הרגל. ניתן גם להשתמש בקומפרסים קרים להקלה בכאב. במידת הצורך, אורתופד ימליץ על קיבוע האזור על ידי חבישה והקלה על הכאב באמצעות טיפול תרופתי. במקרים קשים במיוחד יייתכן שיעשה שימוש בזריקות סטרואידים או שיומלץ על ניתוח.

 

 

  1. שגדון – Gout

צורה נפוצה ומורכבת של דלקת פרקים שיכולה להשפיע על כל אחד. הגורמים לשגדון הם רמות גבוהות של חומצת שתן בגוף, הגורמת ליצירת גבישים שמתמקמים במפרקים וגורמים לדלקות חוזרות. עליה ברמת חומצת שתן בדם נוצרת כתוצאה מעודף משקל, מצבים רפואיים כדוגמת סוכרת, פגיעה במערכת המטבולית ומחלות לב וכליות, צריכת תרופות מסוימות, צריכת יתר של אלכוהול ובשר, גנטיקה או טראומה לגוף.

התופעה מאופיינת בהתקפים פתאומיים וחמורים של כאב שבאים והולכים, נפיחות, אדמומיות,  הגבלת טווח התנועה ורגישות באחד המפרקים, לרוב בבוהן הגדולה.

תרופות אנטי דלקתיות לטיפול בשגדון, יכולות לסייע להפחית את הדלקת והכאב או למניעת סיבוכים שיכולים להתפתח כתוצאה מהדלקת. חשוב גם לנעול נעליים מתאימות למניעת לחץ על האזור הפגוע.  מדרסים מותאמים באופן אישי, יכולים לסייע בספיגת זעזועים ולספק הקלה מסוימת בכאב.

 

 

  1. קלאב פוט – Clubfoot

מצב בו הרגליים פונות פנימה ומטה, עד כדי נגיעה של האצבעות זו בזו, בזמן שכף הרגל פונה לאחור. הגורם המרכזי לכך הוא גיד אכילס קצר מדי. התופעה, שמופיעה בדרך כלל אצל תינוקות, יכולה להופיע ברגל אחת או שתיים. בדרך כלל היא לא מלווה בכאב ויחד עם זאת, יכולה להשפיע על הליכה, במידה ואינה מטופלת.

ישנה אפשרות לטפל בתופעה באמצעות גיבוס של הרגל ושימוש בסד. דרך נוסף כוללת הליך כירורגי שמטרתו לתקן את מנח הרגל.

 

 

 

 

  1. דלקת בגיד אכילסAchilles tendonitis

הגידים הם הרצועות שמחברות את השרירים לעצמות, שעוברות לאורך כל משטח כף הרגל, ויכולות לגרום לכאבים בכף הרגל, ובמקומות רבים ושונים. דלקת מסוג זה היא דלקת של גיד אכילס, המחבר את העקב לשרירי השוק, ומאפשר את מירב תנועות כף הרגל. הדבר נגרם בדרך כלל מלחצים חוזרים על הגיד, שיכולים להופיע אצל אנשים בעלי גיד אכילס קצר, או לחלופין מתיחה תמידית של הגיד בעקבות מנח רגל לא תקין, פציעות, או עקב פעילות ספורטיבית רבה. התסמינים יכולים להיות נפיחות וכאבים בחיבור גיד אכילס – בחלקה האחורי של הרגל עם עצם העקב, במהלך פעילות וגם כחלק משגרת היום יום.

מדרסים מותאמים אישית, בתוספת הגבהה בעקבים, יכולים לסייע בהפחתת העומס על הרקמה הפגועה, ולאפשר למשתמש להמשיך עם הפעילויות היומיומיות, תוך ריפוי הפציעה.

 

 

  1. נקע בקרסול – Ankle strain

נקע בקרסול יכול להיגרם מכל פעילות פיזית, החל מהליכה רגועה ועד ספורט מאומץ. בפועל, הקרסול נפגע, וזה אומר שהרצועות נמתחות יותר מדי או נקרעות. תפקידן של רצועות אלה הוא לייצב את הקרסול שלך, ולהחזיק את מפרק הקרסול יחד, תוך יצירת תנועה מסוימת. מצב של חוסר יציבה בהליכה ותנועתיות יתר, יכול להוביל לנקע. היסטוריה של נקע בקרסול, שרירים חלשים לאורך החלק החיצוני של הקרסול או גנטיקה, יכולים גם הם להשפיע. התסמינים כוללים בראש ובראשונה כאב, כמו גם רגישות למגע, נפיחות, עקצוץ ונוקשות.

מדרסים בהתאמה אישית יכולים להפחית את העומס מהקרסול הפגוע ולהאיץ את תהליך ההחלמה.

 

 

 

  1. פלטפוס – Flat foot

מצב בו כף הרגל שטוחה, ללא הקשת המאפיינת אותה. פלטפוס נגרם מגנטיקה או כתוצאה ממחלה, כמו גם עמידה ממושכת והיעדר תמיכה נכונה לכף הרגל, או כחלק מתהליך הזדקנות טבעי. אצל פעוטות ישנו קושי באבחון פלטפוס עקב השומן הרב שעוטף את רגליהם הקטנות. למידע נוסף בנושא ‘פלטפוס אצל ילדים’ לחצו כאן>>.

בגיל צעיר פלטפוס מולד יכול להופיע ללא כאבים כלל, אך ללא טיפול מתאים כגון מדרסים לתיקון מנח כפות הרגליים בהליכה, סביר להניח שבגיל מאוחר יותר יופיעו כאבים בעקבות שחיקת הסחוסים. התסמינים כוללים כאבים בחלק הפנימי של כף הרגל וכאבים בקרסוליים ובברכיים.

 

 

 

  1. שלפוחיות ויבלות – Blisters

מצב בו מתפתחים עור קשה, שלפוחיות ויבלות שמופיעים כתוצאה מגירוי או לחץ על  אזור מסוים בכף הרגל או הבוהן. מדובר על כיסי נוזלים (שלפוחיות) או עור יבש  (יבלות) שנוצרים בשכבות העליונות של העור שעלול גם להתעבות ולהיות אדמומי. הגורם המרכזי למצב זה הוא לחץ המופעל על אזור מסוים ברגל, ולכן חשוב להקפיד על שימוש במדרסים מותאמים אישית לשחרור עומסים מהאזור הפגוע, כמו גם על שימוש בנעלים וגרביים נוחות, אנטיבקטריאליות, נושמות ובעלות תפר שטוח.

 

 

 

 

  1. מורטון נוירומה – Morton neuroma

תחושת נימול שעם הזמן מחמירה לכדי כאב עז, חד ושורף בחלק הקדמי התחתון של כף הרגל, בעיקר באצבעות השלישית והרביעית. הכאב מופיע בפתאומיות, בדרך כלל תוך כדי הליכה.הגורם לתופעה הוא לחץ המופעל על העצב בבסיס אצבעות כף הרגל, הגורם להתעבות והתנפחות של העצב ושל הרקמות הסובבות אותו. התופעה שכיחה יותר בקרב נשים הנועלות נעלי עקב, ספורטאים ואנשים הסובלים מבעיות במנח בכף הרגל (לדוגמא: קשת גבוהה או גמישה).  ניתן להקל על הכאב ולטפל באמצעות מדרסים מותאמים אישית ונעליי הליכה נוחות ורחבות.

 

 

 

  1. דלקת מפרקים פסוריאטית (PsA) או ניוונית Arthritis

מדובר על מצב ממושך, שמשלב פסוריאזיס ודלקת מפרקים ועלול לגרום לנוקשות וכאב בגידים מעל האצבעות, הבהונות ומפרקים אחרים.  אוסטיאוארתריטיס  – דלקת מפרקים ניוונית, היא הסוג הנפוץ ביותר של דלקת פרקים. זה מתרחש בדרך כלל בכף הרגל והקרסול כאשר הסחוס במפרקים מתפרק, דבר שמשפיע על התנועה של אותו מפרק, שעלולה להרגיש צורמת ונוקשה. כך גם טווח התנועה עשוי להצטמצם. המפרק יכול גם להתנפח ולהיות כואב. במקרים מסוימים, דלקת מפרקים ניוונית יכולה להוביל לדלקת מפרקים של הבוהן הגדולה, הגורמת לנוקשות כואבת במפרק הבוהן הראשי, וגם לכאב ודלקת בקרסול או בגידים.

הטיפול בדלקת מפרקים מתמקד בהקלה על התסמינים ושיפור תפקוד המפרקים, בין אם מדובר בסוג אחד של טיפול או בשילוב של כמה יחד. צריכת תרופות ייעודיות יכולה לעזור לשיפור המצב, כך גם תרגילים ופיזיותרפיה שיכולים להועיל לסוגים מסוימים של דלקת מפרקים, לשפר את טווח התנועה ולחזק את השרירים המקיפים את המפרקים. במידה והאמצעים הללו אינם עוזרים, ייתכן שיהיה צורך בניתוח לתיקון או החלפת המפרקים, בהתאם להוראת רופא.

 

 

  1. קרע ברצועות הברך – Knee ligament injury

פציעות של רצועות הברך, עם דגש על הרצועה צולבת קדמית (ACL) שנוטה להיפצע, יכולות לפגוע באופן מהותי בתפקוד היום יומי ולגרום לכאב רב, כמו גם להגבלת התנועה. בברך ישנן ארבע רצועות שבדרך כלל חשופות לפגיעה: הרצועה צולבת קדמית (ACL) – המחברת את עצם הירך לעצם השוק; הרצועה הצולבת האחורית (PCL) – המקשרת את עצם הירך לעצם השוק בברך; רצועה צדדית (LCL) – המחברת את עצם הירך לעצם הקטנה יותר של הרגל התחתונה בצד החיצוני של הברך; ורצועה קולטרלית מדיאלית (MCL) – המקשרת את עצם הירך לעצם השוק, בחלק הפנימי של הברך. התסמינים הנוספים של קרע ברצועות הדרך כוללים נפיחות, תחושת רפיון במרפק וקושי וחוסר יכולת לשאת משקל.

מדרסים אורטופדיים יכולים למנוע סיבוב של הרגל התחתונה, ובכך לטפל בגורם לכאבי ברכיים מסוג זה. מדרסים גם מספקים תמיכה בקשתות, וכך מאלצים את הקרסוליים והרגליים להתיישר דבר שגורם להקלה בהתמודדות עם כאבי ברכיים. בנוסף, מדרסים אורטופדיים בולמי זעזועים  יכולים להקל על כאבי ברכיים שמקורם בשחיקת סחוס.

 

כף הרגל היא בעלת מבנה אנטומי מורכב, שעשוי להיות מושפע ממחלה, פציעה או גנטיקה. היא כוללת עצמות ומפרקים, רצועות, שרירים/גידים, עצבים, כלי דם, עור ורקמות רכות. פגיעה בכל אחד מהאיברים הללו, עלולה לגרום לכאבים בכף הרגל. הטיפול יהיה תלוי בגורם הכאב ויכול לכלול תרופה ביתית, שינוי שגרת היום, מנוחה, מתיחות, פיזיותרפיה, שימוש בתרופות ואפילו מענה כירורגי.
אחת הדרכים למניעת כאבים בכף הרגל או להקלה על כאבים, היא שימוש במדרסים מותאמים אישית. מסיבה זו מומלץ לשלב את המדרסים כחלק בלתי נפרדת משגרת היום, בזכות התמיכה שהם מספקים לכף הרגל, העובדה שהם יכולים לסייע בתיקון מנח לקוי, איזון היציבה והסיוע שלהם בהפחתת הלחץ המופעל על האזור.

היית רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך ?

גלו עוד כתבות

exit-button

השאירו פרטים עכשיו ומומחה מדרסים יחזור אליכם עם כל הפרטים